Vi foretager vibrationsmåling på reduktions-gear og generelle gear applikationer og vi har stor erfaring indenfor marine branchen.
Ud over marineindustrien tilbyder vi naturligvis også vibrationsanalyse af gear til andre industrier.
Vi foretager vibrationsmåling på reduktions-gear og generelle gear applikationer og vi har stor erfaring indenfor marine branchen.
Ud over marineindustrien tilbyder vi naturligvis også vibrationsanalyse af gear til andre industrier.
Gearkasser er typisk en af de mest kritiske roterende komponenter på fabrikker og skibe. Gear og gearkasser er også vanskelige at overvåge og foretage tilstandsanalyse på, og som oftest kræver det flere forskellige måle teknologier og driftdata for, at have solid data til at lave en tilstandsvurdering. Det kan blandt andet være: Olie analyse, Temperatur, opretning og vibrationer.
Der kan være forskellige årsager til at gearkasser havarere som blandt andet:
Som udgangspunkt er der tre vigtige frekvenser, som i fagsprog omtales “Forcing Frequencies”, disse frekvenser er låst af omdrejningstallet:
Disse frekvenser udregnes på følgende måde:
Tandindgrebsfrekvens: Antal tænder x input speed
Ratio/output speed: Input speed x (antal tænder input aksel / antal tænder output)
Ratio står som oftest angivet på mærkepladen.
Her ses et eksempel på en måling foretaget på en gearkasse, med en akselgenerator koblet på et output på et skib.
Tandindgrebfrekvensen = 750 (12,5 Hz) x 69 = ca. 862,5 Hz
Tandindgrebsfrekvensen samt indputfrekvens (hastighed) og output frekvens (hastighed) giver information omkring tandindgrebet på gearet (rent teknisk bør bør også kigges på time waveform).
Ud over at vi kan se tandindgrebsfrekvens, ødelagte og slidte tænder på gearet kan vi også identificere lejefejl, når vi kender lejetypen indeni gearet, da disse fejlfrekvenser fra en lejefejl også vil være synlige i det FFT spektrum som vises på billedet.
Det er også muligt at identificere opretningsfejl imellem de komponenter som er koblet på gearkassen.